<작가의 문체는 내적 자아의 참된 표현이다. 명석한 문체는 그 정신이 명석해야 하고, 위대한 문체는 우선 그 자신이 위대한 정신의 소유자가 되어야 한다. 기독 작가의 문체가 하나님을 표현하는데 목적을 둔다면 작가는 그 인격 속에 하나님의 성품을 지녀야만 한다.>
괴테(Goethe, 1749-1832)는 그의 <시와 진실> 제3부에서 “한 작가의 작품 속에는 그의 엄격한 오성, 순진한 감성, 활발한 구상력, 인간의 다양성에 대한 훌륭한 관찰, 각종의 차이에서 오는 특색 있는 묘사가 있다”고 했다. 그는 <에커만(Eckermann)과의 대화>에서는 “작가의 문체는 그의 내적인 자아의 참된 표현”이라고 했다. 괴테는 누구든지 명석한 문체를 쓰려면 우선 그 정신을 명석하게 해야 하고, 위대한 문체를 가지려면 우선 그 자신이 위대한 정신의 소유자가 돼야 한다고 생각했다. 위대한 정신의 소유자만이 위대한 문체를 낳을 수 있다는 뜻이다. 괴테의 주장은 ‘인격을 문학의 발달 원리(The Principle of Literary Growth)’로 보는 관점과 일치한다.
프랑스의 작가 뷔퐁(G. L. L. Buffon, 1707-1788)은 “문(文)은 곧 인(仁)이다”라고 하였으며 헌트는 “사람은 문체다(The man is the style)”라고 말함으로서 문학과 인격과의 관계를 단적으로 보여주고 있다. 작가의 인격 문제는 문체 뿐만 아니라 모든 예술에 다 적용된다. 프랑스의 미학자 골티에(Paul Gaultier)는 그의 <예술의 의의>에서 “예술작품이 그 양식에 의해 우리에게 무엇인가를 보여준다면 그것은 무엇보다도 그 사람의 인격”이라고 했다.
(Wikipedia에서)
Buffon is best remembered for his great work Histoire naturelle, générale et particulière (1749–1788: in 35 volumes, 9 additional volumes published after his death by Lacépède). It included everything known about the natural world up until that date. "Written in a brilliant style, this work was read... by every educated person in Europe." [2] Those who assisted him in the production of this great work included Louis-Jean-Marie Daubenton. His Histoire was translated into many different languages, making him one of the most widely read authors of the day, equaling Rousseau and Voltaire.[3]
Buffon was skilled with words, earning him the nickname from mathematician Jean le Rond d' Alembert of "the great phrasemonger." Speaking of his many detractors, he said, "I shall keep absolute silence . . . and let their attacks fall upon themselves." He said that the horse was "man's most noble conquest." When delivering his Discours sur le style ("Discourse on Style"), he said, "Writing well consists of thinking, feeling and expressing well, of clarity of mind, soul and taste . . . The style is the man himself" ("Le style c'est l'homme même").[4] He lent his affinity of words to the world of science and, among others, is credited with coining the term prehensile (from Latin prehensus).
In Les époques de la nature (1778) Buffon discussed the origins of the solar system, speculating that the planets had been created by comet collisions with the sun.[5] He also suggested that the earth originated much earlier than the 4004 BC date proclaimed by Archbishop James Ussher. Based on the cooling rate of iron, he calculated that the age of the earth was 75,000 years. For this he was condemned by the Roman Catholic Church in France and his books were burned.[citation needed] Buffon also denied that Noah's flood ever occurred and observed that some animals retain parts that are vestigial and no longer useful, suggesting that they have evolved rather than having been spontaneously generated.[6] Despite this, Buffon insisted that he was not an atheist.[4]
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